Karunan kirkon historiaa

Karunan nykyinen kivikirkko edustaa tyylisuunnaltaan kansallisromantiikkaa.  Kirkon on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck. Kirkko on rakennettu vuosina 1908-1910 läheisiltä kalliloilta louhitusta graniitista. Kirkkon on vihitty käyttöön 9.10.1910.

Tontin uutta kirkko varten lahjoitti silloinen Karunan kartanon omistaja Elie Blomqvist.

Kirkon sisustus ja urut

Kirkon kiinteä sisustus on Stenbäckin Jugend-tyyliseksi suunnittelema. Alttarimaalaukset on suunnitellut Ilmari Launis. Vanhasta kirkosta uuteen kirkkoon siirrettiin A- Jurvan vuonna 1896 rakentamat viisiääänikertaiset urut. Nykyään nämä urut eivät ole enää käytössä. Nykyisin kirkossa soitetaan sähköurkuja. Myös 1680-luvulla hankitut kirkonkellot siirrettiin vanhasta kirkosta uuteen kirkkoon.

Vanhan kirkon pienoismallit

Vanhan puukirkon ja kellotapulin pienoismallit ovat nähtävillä nykyisen kirkon sisällä kirkon merenpuoleisessa osassa. Pienoismallit on rakentanut Leo Aitovaara vuonna 1961.