Muistotilaisuus

Muistotilaisuus on vapaamuotoinen, omaisten suunnitelman mukaisesti etenevä tilaisuus, jossa muistellaan poismennyttä. Muistotilaisuus voidaan järjestää vainajan kotona, seurakunnan tiloissa tai muissa tiloissa.

Usein hautaan siunaamisen jälkeen omaiset ja ystävät kokoontuvat muistotilaisuuteen.

Yleensä joku omaisista esittää kirkossa tai haudalla kutsun muistotilaisuuteen. Siitä voidaan ilmoittaa myös käsiohjelmassa, sanomalehden kuolinilmoituksen yhteydessä tai henkilökohtaisesti etukäteen. Muistotilaisuus on yksityistilaisuus.

Muistotilaisuudessa sukulaisilla ja ystävillä on mahdollisuus muistella vainajaa, ilmaista kiitollisuutta yhteisestä ajasta hänen kanssaan ja lohduttaa toisiaan surussa.

Muistotilaisuuden sisältö

Muistotilaisuuden viettämiseen ei ole virallista kaavaa. Paikallisilla tavoilla ja perinteillä voi olla oma vaikutuksensa muistotilaisuuden luonteeseen. Yleensä omaiset järjestävät sen vainajan toiveita ja elämäntapaa kunnioittaen. Tilaisuuden ohjelma voi rakentua muistosanojen, pyydettyjen puheenvuorojen, virsien ja muun musiikin varaan. Myös vapaalle sanalle on hyvä tarjota mahdollisuus. Papilla ja kanttorilla on kokemusta muistotilaisuuksista, joten heiltä voi kysyä erilaisista käytännöistä.

Tarjoilut

Muistotilaisuudessa on usein kahvi- tai ruokatarjoilu. Koska Paimion seurakunnalla ei ole tarjota pitopalvelua, omaisten on sovittava tarjoiluista alan yrittäjän kanssa. Pitopalvelun on oltava yhteydessä seurakunnan emäntään ennen muistotilaisuutta, jotta he voivat sopia käytännön asioista.

Adressien lukeminen

Muistoilaisuudessa on usein tapana lukea myös saapuneet adressit. Lukija kannattaa sopia etukäteen. Adressit on hyvä ottaa valmiiksi pois kuoristaan ja avata ne oikeasta kohdasta ennen lukemishetkeä. Lukijan on hyvä tutustua adressien teksteihin ennakolta esimerkiksi mahdollisten vaikeiden nimien takia. Lukija ei mainitse vainajan nimeä jokaisen adressin kohdalla, ainoastaan ensimmäisen. Adressien lukemisen voi jättää kokonaan poiskin.

Muistopöytä

Muistotilaisuutta varten voidaan laittaa esille muistopöytä. Pöydälle laitetaan valkea liina, kynttilöitä, vainajan kuva ja kukkia.

Mikaelintalon iso sali katettu muistotilaisuutta varten