Aikuisrippikoulu

Aikuisrippikoulu on tarkoitettu nuorille aikuisille ja aikuisille, jotka eivät ole käyneet rippikoulua tai haluavat kristillisen kasteen. Luterilaisessa kirkossa kirkollisen vihkimisen tai kummiuden edellytyksenä on rippikoulu ja konfirmaatio. Konfrimaatio tarkoittaa kastetun rohkaisemista ja vahvistamista.

Jos olet jo käynyt rippikoulun, mutta et ole saanut konfirmaatiota, on aikuisrippikoulu asioiden kertausta.

Aikuisrippikoulussa pohditaan uskoon ja elämään liittyviä teemoja. Se on tutustumismatka kristinuskoon. Aikuisrippikoulua suoritetaan omalla ajalla, ohjaavan papin kanssa sovitussa aikataulussa. Rippikoulu muodostuu tutustumisesta seurakunnan toimintaan ja tilaisuuksiin, itsenäisestä opiskelusta sekä kahdenkeskisistä opetustapaamisista opettavan papin kanssa.

Papin kanssa sovitaan yhdessä aikataulusta ja rippikoulun opetusisällöstä. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Aikuisrippikoulun konfirmaatio

• Jos sinua ei ole kastettu, kaste tapahtuu rippikoulun jälkeen ja se on samalla konfirmaatio.

• Kastetta varten tarvitset kummin, joka on konfirmoitu luterilaisen kirkon jäsen. Kummeja saa olla useampikin.

• Jos sinut  on kastettu, sinut konfirmoidaan rippikoulun jälkeen. Konfirmaatio voi tapahtua jumalanpalveluksen yhteydessä tai yksityisesti.