Paimion seurakunnan hautausmaiden hautapaikat

Paimion seurakunnalla on hautausmaita Paimiossa, Sauvossa ja Karunassa. Paimion seurakunnan hautausmailla on arkkuhautapaikkoja, uurnahautapaikkoja sekä muistolehtoja. Paimiossa on myös erillinen, tunnustukseton hauta-alue, jossa on arkku- ja uurnapaikkojen lisäksi Muistolehto.

Hautapaikat

Hautapaikoista - sekä uusista, että vanhoista paikoista voi tiedustella

• Paimion hautausmaa: seurakuntamestari Timo Rinne, puh. 050 3428 097, timo.rinne(at)evl.fi

• Sauvon ja Karunan hautausmaat: seurakuntamestari Tuula Kankaanranta, tuula.kankaanranta(at)evl.fi, puh 044 7735 886.

Haudanhoitosopimukset

• seurakuntasihteeri Anu Breilin, puh. 050 4390 430, anu.breilin(at)evl.fi

Hautausmaiden kartat

Yleiskarttakuva Paimion hautausmaista
Yleiskarttakuva Sauvon hautausmaasta.

Tietoa hautapaikoista ja hautaustavoista

Hautapaikan varaus ja hallinta-ajat

Hautapaikka luovutetaan 25 vuodeksi. Rintamamiesten ja heidän puolisoiden ilmainen hautapaikkaoikeus on 25 vuotta. Tämän jälkeen hautaoikeuden hallinta-ajalta on maksettava normaali maksu.

Hautapaikat Paimion hautausmaalla: Timo Rinne, puh. 050 3428 097, timo.rinne(at)evl.fi

Hautapaikat Sauvon ja Karunan hautausmailla: Tuula Kankaanranta, tuula.kankaanranta(at)evl.fi, puh 044 7735 886.

Hautaoikeuden haltija

Hautaoikeuden haltijasta säädetään kirkkolaissa (KL 17: 3 §). Hautaoikeuden haltijasta sovitaan hautaa luovutettaessa. Hautaoikeuden haltijan yhteystietojen (osoitetietojen) muuttumisesta on ilmoitettava seurakunnalle.

Arkkuhautaus Paimiossa

Arkkuhautauksia suoritetaan vanhoihin sukuhautoihin, Mikaelinlehdon hautausmaan uusiin arkkuhautapaikkoihin sekä tunnuksettomalle hautausmaalle. Haudattaessa vanhaan sukuhautaan omaisia pyydetään ottamaan yhteyttä hautakiviliikkeeseen hyvissä ajoin ennen hautausta ja sopimaan muistokiven sekä mahdollisten reunakivien siirtämisestä haudalta ennen hautausta. Arkkuhautapaikalle saa tuoda seurakunnan vahvistaman muistomerkkisuunnitelman mukaisen muistomerkin.

Arkkuhautaus Sauvossa ja Karunassa

Sauvon kirkon ympärillä ja alapuolella sijaitseva Sauvon hautausmaa on jatkuvassa käytössä. Kahta aluetta lukuun ottamatta arkkuhautaus on mahdollinen, hautausmaan uusimmissa osissa myös syvähautauksena.

Karunan kaksiosainen hautausmaa on jatkuvassa käytössä. Vanha hautausmaa sijaitsee pysäköintipaikan ja kirkon välissä, uusi kirkosta vasemmalle.  Arkkuhautaus on mahdollinen sekä vanhalla että uudella hautausmaalla.

Uurnahautapaikat Paimiossa

Uurnahautapaikat ovat Mikaelinlehdon hautausmaalla omassa uurnahautapaikka-osastossaan. Näihin uurnahautoihin saa tuoda oman muistomerkki-suunnitelman mukaisen muistomerkin. Uurnia voidaan haudata myös vanhoihin arkkuhautapaikkoihin.

Uurnahautapaikat Sauvossa ja Karunassa

Sekä Sauvon että Karunan hautausmailla kahdella alueella on mahdollista vain uurnahautaus.

Tuhkan sirottelu Paimiossa

Muistolehtoja on kaksi: Vanhalla hautausmaalla kirkon kaupungintalon puoleisella alueella sekä Mikaelinlehdossa, Muistolehdoissa ei ole yksilöityjä uurnahautapaikkoja. Tuhka kätketään muistolehdon alueelle seurakunnan toimesta paikkaa merkitsemättä.

Tuhkan sirottelu Sauvossa ja Karunassa

Sekä Sauvon että Karunan hautausmailla on vuonna 2021 valmistuneet muistolehdot.  Muistolehdoissa ei ole yksilöityjä uurnahautapaikkoja. Tuhka kätketään muistolehdon alueelle seurakunnan toimesta paikkaa merkitsemättä.

Paimion Muistolehdon nimikivet

Tällä hetkellä Muistolehdossa on kaksi yhteistä nimikiveä, jotka on valmistettu Mäntsälän punaisesta graniitista. Toisen nimikiven nimet on kaiverrettu suoraan kiveen ja kaiverrustila on täynnä.

Uusi yhteinen nimikivi otettiin käyttöön syksyllä 2013. Nimikiveen kiinnitetään paksuudeltaan 4 mm messinkilaatta, jonka koko on 9 x 16 cm. Laattaan voi kaivertaa vainajan nimen, syntymä- ja kuolinajan. Myös pelkästään nimen kaivertaminen on sallittua.  Nimilaatta pinnoitetaan kestolakkauksella säilymisen parantamiseksi. Laatat asentaa asiantunteva kiviliike, jolta omaiset itse tilaavat laatan ja työn.

Muistolehdossa on nimikivien lisäksi Kolmen ristin muistomerkki. Siunauksen jälkeen omaiset voivat tuoda jäähyväiskukat tälle kaksipuoleiselle muistomerkille.

Alueen yhtenäisyyden takaamiseksi muistokynttilät tulee asettaa ainoastaan Kolmen ristin muistomerkille. Nimikiven aluskiven päälle tuodut kynttilät voivat vahingoittaa graniittikiviä. Muistolehdon alueen hoidosta vastaa Paimion seurakunta.

Muualle haudattujen muistomerkki Paimiossa

Paimion Pyhän Mikaelin kirkon vieressä on muualle haudattujen muistomerkki. Tämän muistomerkin viereen saa tuoda kynttilöitä tai kukkasia niiden henkilöiden muistoksi, jotka on haudattu muualle kuin Paimion seurakunnan hautausmaihin.