Joosef-, Maria- ja Jeesus-nuket Paimion kirkossa.

Joulukirkot Paimiossa ja Sauvossa

Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Keskellä vuoden pimeintä aikaa on juhla, jossa pimeyteen syttyvä valo sytyttää toivon.

Jouluaatto

Jouluaattona ollaan odotuksen täyttymisen ja profeettojen lupausten toteutumisen ovella. Jouluaaton jumalanpalveluksen aihe on pelastuksen kaipuu ja lupaus Vapahtajasta. Siksi jouluaaton jumalanpalveluksissa luetaan muiden tekstien lisäksi aina jouluun liittyviä profetioita eli ennustuksia.

Jouluaaton jumalanpalvelukset ja hartaudet

• sunnuntaina 24.12. jouluaaton hartaus klo 14 Paimion kirkossa.

• sunnuntaina 24.12. jouluaaton jumalanpalvelus klo 14 Sauvon kirkossa.

• sunnuntaina 24.12. jouluaaton hartaus klo 16 Karunan kirkossa.

• sunnuntaina 24.12. jouluaaton hartaus klo 16 Pyhän Jaakobin kirkossa.

Jouluyö

Jouluyö on Kristuksen syntymisen yö. Seurakunta kuulee enkelin viestin: "Tänään on teille syntynyt Vapahtaja." Jouluyön messu eli enkelten messu on monessa kristillisessä kirkossa joulunvieton päätapahtuma.

• sunnuntaina 24.12. jouluyön hartaus klo 22 Paimion kirkossa.

Jouluaamu ja -päivä

Jouluaamun jumalanpalveluksessa  eli paimenten messussa seurataan paimenten matkaa Betlehemiin katsomaan syntynyttä Jeesus-lasta.

• maanantaina 25.12. jouluaamun messu klo 8 Karunan kirkossa.

Joulupäivän jumalanpalveluksessa kiitämme Jumalaa siitä, että hän on antanut Poikansa tulla ihmiseksi, veljeksemme, jotta meistä tulisi Jumalan lapsia.

• maanantaina 25.12. joulupäivän messu klo 10 Paimion kirkossa.

Tapaninpäivä

Toinen joulupäivä 26.12. on ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen ja hänen myötään kaikkien marttyyrien muistopäivä.

• tiistaina 26.12. tapaninpäivän perhekirkko klo 16 Sauvon kirkossa.

Loppiainen

Loppiaisena siirrytään joulunpyhistä arkeen. Loppiainen on kristittyjen vanhimpia juhlia, jopa joulua vanhempi. Loppiaisen evankeliumiteksti kertoo kaukaa itäisiltä maista vaeltaneista viisaista ja arvostetuista tietäjistä, jotka tulivat katsomaan Jeesus-lasta. He toivat mukanaan kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Jeesus itse oli syntynyt köyhänä matkalaisena tallissa, mutta hän sai kalliita lahjoja. Jeesusta tulivat tervehtimään niin köyhät ja oppimattomat paimenet kuin tietäjät tai kuninkaat vierailta mailta. Kristus on valo kaikille maailman kansoille ja kaikenlaisille ihmisille.

• lauantaina 6.1. loppiaisen messu klo 10 Paimion kirkossa.