Joulun kirkot

Joulua vietetään Kristuksen syntymän muistoksi. Joulun pyhät ovat vuoden suosituimpia kirkkopyhiä. Osallistu sinäkin!

Seimiasetelma Paimion kirkossa.jpg

Parin poikkeuksellisen vuoden jälkeen joulukirkot voidaan taas pitää normaalisti. Seurakunta järjestää jouluna useita, erilaisia joulukirkkoja.  Joulun vilkkain päivä on jouluaatto, jolloin tilaisuuksia on viisi - iltapäivästä myöhäisiltaan asti. Joulupäivänä on kaksi jumalanpalvelusta. Tapaninpäivän iltana Sauvossa on perhekirkko.

Joulun kirkot Paimiossa ja Sauvossa

Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Keskellä vuoden pimeintä aikaa on juhla, jossa pimeyteen syttyvä valo sytyttää toivon.

Jouluaatto

Jouluaattona ollaan odotuksen täyttymisen ja profeettojen lupausten toteutumisen ovella. Jouluaaton jumalanpalveluksen aihe on pelastuksen kaipuu ja lupaus Vapahtajasta. Siksi jouluaaton jumalanpalveluksissa luetaan muiden tekstien lisäksi aina jouluun liittyviä profetioita eli ennustuksia.

Jouluaaton jumalanpalvelukset ja hartaudet

Jouluyö

Jouluyö on Kristuksen syntymisen yö. Seurakunta kuulee enkelin viestin: "Tänään on teille syntynyt Vapahtaja." Jouluyön messu eli enkelten messu on monessa kristillisessä kirkossa joulunvieton päätapahtuma.

• lauantaina 24.12. jouluyön hartaus klo 22 Paimion kirkossa.
    Hartauden toimittavat Mika Ahtola, Armi Laakso ja Marika Hietanen. Mukana laulamassa on Mikaelinkuoro.

Jouluaamu ja -päivä

Jouluaamun jumalanpalveluksessa  eli paimenten messussa seurataan paimenten matkaa Betlehemiin katsomaan syntynyttä Jeesus-lasta.

• sunnuntaina 25.12. jouluaamun messu klo 8 Karunan kirkossa.
    Messun toimittavat Risto Räty ja Eeva Moilanen.

Joulupäivän jumalanpalveluksessa kiitämme Jumalaa siitä, että hän on antanut Poikansa tulla ihmiseksi, veljeksemme, jotta meistä tulisi Jumalan lapsia.

• sunnuntaina 25.12. joulupäivän messu klo 10 Paimion kirkossa.
    Messun toimittavat Miika Rosendahl, Risto Räty ja Juhani Kopponen.

Tapaninpäivä

Toinen joulupäivä 26.12. on ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen ja hänen myötään kaikkien marttyyrien muistopäivä.

Tervetuloa joulun tunnelmaan!

2022-12-20 11:50:00.0