Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia

Pyhäinpäivänä lauantaina 5.11.2022 kirkkotilaisuuksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunattuja seurakuntalaisia Paimiossa ja Sauvossa.

Kynttilöitä haudoilla pyhäinpäivänä.

Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä. Monissa tilaisuuksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Paimion seurakunnassa heitä muistetaan seuraavasti:

• lauantaina 5.11.2022 messu klo 10 Sauvon kirkossa.
    Jumalanpalveluksessa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunattujen sauvolaisten seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen. Viimeisenä sytytetään nimetön kynttilä, jonka voit mielessäsi omistaa menettämällesi läheiselle. Messun toimittavat Kalle Elonheimo ja Eeva Moilanen. Messussa mukana on myös Pyhän Klemensin laulajat sekä kynttilöiden sytyttäjinä Päiv Kallio ja Elina Kavander.
  • lauantaina 5.11.2022 Kynttiläkirkko klo 18 Paimion kirkossa.
    Kynttiläkirkossa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunattujen paimiolaisten seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen. Viimeisenä sytytetään nimetön kynttilä, jonka voit mielessäsi omistaa menettämällesi läheiselle. Kynttiläkirkon toimittavat Päivi Nurmi, Armi Laakso ja Marika Hietanen.

Pyhäinpäivän historiaa

Pyhäinpäivä on yksi kirkkovuoden merkittävimmistä pyhistä. Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. 700-luvulla läntisessä kirkossa ajankohdaksi vakiintui 1. marraskuuta. 1000-luvun tienoilla ryhdyttiin seuraavana päivänä, 2.11., viettämään lisäksi kaikkien uskovien vainajien muistopäivää.

Pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien päivä. Suomessa päivää on vuodesta 1772 asti vietetty viikonloppuna, ensin sunnuntaina ja vuodesta 1955 lähtien lauantaina 31.10. ja 6.11. välisenä aikana. Tänä vuonna pyhäinpäivä on 31.10.

Pyhäinpäivää vietetään vuoden pimeimpään aikaan. Valo syttyy pimeyteen, kristillinen toivo kantaa kuoleman yli. Omaisilla on pyhäinpäivänä tapana viedä edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä ja kukkia. Jos läheisten haudat ovat muualla kuin Paimiossa tai Sauvossa, eikä pääse heidän haudoillaan käymään, voi kynttilän ja kukat laittaa muualle haudattujen muistokivelle.

2022-11-03 13:39:00.0