Seurakuntavaalien ehdokasasettelu käynnissä

Syksyn seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnistynyt. Ehdolle voi asettua 15.9.2022 mennessä.

Seurakuntavaalien logo Uskottu, toivottu, rakastettu. #seurakuntavaalit.fi

Seurakuntavaaleissa ehdolle voi asettua ehdokaslistan kautta. Vaaleja varten perustettavat valitsijayhdistykset perustavat  ehdokaslistan. Valitsijayhdistyksen perustamiseen tarvitaan 10 äänioikeutettua seurakunnan jäsentä.

Ohjeet valitsijayhdistyksen perustamiseen tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Valitsijayhdistyksen perustamiseen tarvittavat asiakirjat

Valitsijayhdistyksen perustamiseen sekä ehdokkaiden ehdolle asettumiseen tarvittavat asiakirjat voit tulostaa alla olevista linkeistä.

Valitsijayhdistyksellä asiamies ja varamies

Valitsijayhdistyksellä on yksi asiamies ja tällä yksi varamies. Asiamiehen ja hänen varamiehensä on oltava vähintään 18-vuotiaita seurakunnan jäseniä ja oikeustoimikelpoisia henkilöitä. Koska asiamiehen ja hänen varamiehensä tulee olla ao. valitsijayhdistyksen jäseniä, tulee heidän lisäkseen valitsijayhdistyksessä olla siis vähintään 8 muuta perustajajäsentä.

Valitsijayhdistyksen asiamies ja tämän varamies eivät saa olla valitsijayhdistyksensä ehdokkaita eivätkä vaalilautakunnan jäseniä. Valitsijayhdistyksen muut perustajajäsenet voivat olla oman valitsijayhdistyksensä ehdokkaana seurakuntavaaleissa.

Ehdokkuuden edellytykset

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta
  • on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu
  • ei ole vajaavaltainen.

Kristillisestä vakaumuksesta tunnettu -ilmaisu kertoo siitä, että henkilö kuuluu kirkkoon ja on sitoutunut rakentamaan yhteisön tulevaisuutta. Kristillinen vakaumus ilmenee kullakin ihmisellä omalla tavallaan.

Vajaavaltaisuus tarkoittaa Suomessa oikeudellista asemaa, jossa henkilöllä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta itse hallita omaisuuttaan eikä tehdä sopimuksia tai muita oikeustoimia. Vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä sekä sellaista täysi-ikäistä henkilöä, joka on julistettu vajaavaltaiseksi.

Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan viranhaltija tai työntekijä. Jos seurakuntasi kuuluu seurakuntayhtymään, tämän yhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltija tai työntekijä ei myöskään ole vaalikelpoinen.

Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022 klo 16

Seurakuntavaalien 2022 ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022.  Tarvittavat dokumentit on toimitettava Paimion kirkkoherranvirastoon klo 16 mennessä. Määräajan jälkeen toimitettuja dokumentteja ei huomioida.

Lisätietoja

Lisätietoja valitsijayhdistyksen perustamisesta saa seurakuntasihteeri Heikki Miettiseltä, etunimi.sukunimi(at)evl.fi tai puh. 050 5907 675
sekä kirkon vaalisivuilta tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-08-25 10:55:00.0