Pääsiäisen kirkot

Kristittyjen suurimman juhlan aikana pääsiäisenä on Paimion ja Sauvon kirkoissa useita jumalanpalveluksia.

Kiirastorstai

Kiirastorstain jumalanpalveluksessa painopiste on ehtoollisessa. Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Aterialle osallistuvat kaikki opetuslapset: yksi, joka luovuttaa Jeesuksen sotilaiden käsiin, yksi joka kieltää tuntevansa häntä ja pari, jotka nukkuvat, kun pitäisi valvoa. Myös me olemme osa opetuslasten joukkoa. Edelleen noudatamme Jeesuksen käskyä nauttia yhteistä ateriaa.

Kiirastorstain messun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan.

• kiirastorstain messu 14.4.2022 klo 18 Paimion kirkossa.
    Messun toimittavat Miika rosendahl, Päivi Nurmi, Armi Laakso, Juhani Kopponen, Marika Hietanen ja Joni Palokankare.

• kiirastorstain messu 14.4.2022 klo 18 Sauvon kirkossa.
    Messun toimittavat Kalle Elonheimo, Risto Räty, Eeva Moilanen ja Jaana Lehti. Mukana myös Pyhän Klemensin naiskuoro.

Pitkäperjantai

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus, jossa viivytään ristin juurella. Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä.

• pitkäperjantain sanajumalanpalvelus 15.4.2022 klo 10 Paimion kirkossa.
    Jumalanpalveluksen toimittavat Mika Ahtola ja Juhani Kopponen.

• Jeesuksen kuolinhetken hartaus 15.4.2022 klo 15 Karunan kirkossa.
    Hartauden toimittavat Miika rosendahl ja Eeva Moilanen.
    Hartaus striimataan suorana seurakunnan Youtube-kanavalla. Striimiin pääset tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Pääsiäisyö

Pääsiäisyön messu on pääsiäisjuhlan keskeinen jumalanpalvelus. Pääsiäisyön jumalanpalveluksen aiheina ovat Vanhan testamentin pääsiäiskertomukset, kasteen muistaminen ja tapahtumat pääsiäisaamuna puutarhahaudalla.

• Pääsiäisyön messu 16.4.2022 klo 23 Sauvon kirkossa.
    Messun toimittavat Miika Rosendahl ja Juhani Kopponen.

Pääsiäispäivä

Pääsiäispäivä on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut! Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika.

• pääsiäisaamun messu klo 10 Paimion kirkossa.
    Messun toimittavat Mika Ahtola, Risto Räty, Armi Laakso ja Eeva Moilanen. Mukana myös PääsiäisPopUpkuoro.

2. pääsiäispäivä

Toisena pääsiäispäivänä muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä opetuslapsille ja muutamille naisille. Ilmestykset vakuuttivat heidät hänen kuolleista nousemisestaan ja jatkuvasta läsnäolostaan. Seurakunta elää Ylösnousseen seurassa.

• 2. pääsiäispäivän perhemessu klo 18 Sauvon kirkossa.
    Perhemessuun on kutsuttu vuoden kuluessa kastetut sauvolaiset vauvat perheineen. Perhemessun toimittavat Päivi Nurmi, Eeva Moilanen ja Sirkku Nyman.

2022-04-14 11:36:00.0