Paimenen palsta 29.11.2020

Toivo luo valoa

Koemme elämämme mielekkääksi, kun sillä on tarkoitus. Elämässämme voimme havaita muutamia kantavia voimia. Kaipaamme turvallisuutta, kykyä toteuttaa itseämme, arvostusta, läheisyyttä. 

Kokemamme turha odotus voi viedä toivottomuuteen mikä taas voi johtaa näköalattomuuteen. Mikään ei muutu. Ahdistus ja huolet tuntuvat vievän elämän ilon. Sairaus saattaa aiheuttaa voimakasta pelkoa ja pelko voi lamaannuttaa meidät. Mietimme, miten tästä eteenpäin. Vaikeassakin tilanteessa asenteemme vaikuttaa paljon.

Ennen kaikkea emme saa menettää toivoamme. Toivo luo uskoa tulevaisuuteen voittaa huolet ja vastoinkäymiset. Pimeimmässäkin hetkessä toivo luo valoa elämäämme, uskoa, että pimeys väistyy ja valo palaa elämäämme. Psalmin kirjoittaja lausuu psalmissa 23:” Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani”. 

Adventti on joulun odotuksen aikaa.  Ensimmäinen joulu toi toivon ja valon pimeään maailmaan. Juutalainen kansa, joka eli Rooman miehitysvallan alla, odotti vapautusta. Vapahtajamme Jeesus, Kristus syntyi maailmaan vapauttamaan sen synnin ja kuoleman vallasta. Jeesus ei ollut maanpäällinen vaan taivaallinen kuningas. 

Epäkohdat ja sorto eivät poistuneet maailmasta, eivätkä ne ole vieläkään poistuneet. Jeesus antoi meille kuitenkin toivon, joka kestää vaikeissakin olosuhteissa. Hän antoi myös esikuvan lähimmäisen rakastamisesta. Meidän tulee rakastaa jokaista mutta samalla kertaa taistella vääryyttä ja sortoa vastaan. Kaikilla on ihmisoikeudet riippumatta syntyperästä, varallisuudesta, yhteiskunnallisesta asemasta. Kaikilla on oikeus kuulla evankeliumin ilosanoma; Jeesus, Kristus on syntynyt maailmaan pelastamaan meidät, sinut ja minut. 

Adventti on toivon ja lupauksen aikaa. Apostoli Paavali kehottaa meitä: ” Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät (Roomalaiskirje 12:12). Meillä on toivo, joka kestää maailman myllerrysten keskellä ja antaa voimaa elää arkipäivässä. Valo luo toivoa. Hän on Jeesus, Vapahtajamme! Rauhallista ja siunattua Adventtia sinulle!
 

Vesa Tuominen
kirkkoherra
 

Kirkkoherran kotisivut osoitteessa
http://www.vesatuominen.net/Linkki avautuu uudessa välilehdessä